September 28, 2021

5 ključnih veština emocionalne inteligencije

Da li poznajete ljude koji gotovo uvek ostaju hladnokrvni, deluju pribrano, koji su u stanju da graciozno rešavaju i najneugodnije društvene situacije i koji, kako izgleda, uvek čine da se drugi osećaju lagodno? Prilično su velike šanse da ti pojedinci poseduju ono što psiholozi nazivaju emocionalnom inteligencijom.

Emocionalna inteligencija uključuje sposobnost razumevanja i upravljanja emocijama. Stručnjaci se slažu da ova vrsta inteligencije igra važnu ulogu u uspehu, a neki su sugerisali da bi emocionalna inteligencija mogla biti važnija od klasične inteligencije, odnosno IQ. U svakom slučaju, istraživanje sugeriše da je posedovanje veština emocionalne inteligencije povezano sa svim, od donošenja odluka do akademskih postignuća.

Psiholog i autor Daniel Goleman sugeriše da postoji pet komponenti emocionalne inteligencije. Srećom, možete naučiti da poboljšate ove veštine emocionalne inteligencije. Radeći i povećavajući ove veštine, možete postati emocionalno inteligentniji.

1. Socijalne veštine

Mogućnost dobre interakcije sa drugima je važan aspekt emocionalne inteligencije. Imati jake socijalne veštine omogućava ljudima da grade značajne odnose sa drugim ljudima i razviju jače razumevanje sebe i drugih.

Pravo emocionalno razumevanje uključuje više od samog razumevanja sopstvenih emocija i drugih. Takođe treba da budete u mogućnosti da ove informacije primenite u svakodnevnoj interakciji i komunikaciji.

U profesionalnim okruženjima, menadžeri imaju koristi od toga što mogu da grade veze sa zaposlenima. Radnici imaju koristi od toga što mogu da stvore snažne veze sa liderima i saradnicima. Važne socijalne veštine uključuju aktivno slušanje, veštine verbalne komunikacije, neverbalne veštine komunikacije, vođstvo i uverljivost.

Kako poboljšati socijalne veštine:

– Postavljajte otvorena pitanja.
– Pronađite ledolomce koji će vam pomoći da započnete razgovore.
– Uočite tuđe socijalne veštine.
– Vežbajte dobar kontakt očima.
– Vežbajte svoje socijalne veštine.
– Vežbajte aktivno slušanje.
– Pokažite interesovanje za druge.
– Pazite na govor tela.

2. Motivacija

Unutrašnja motivacija je još jedna važna veština emocionalne inteligencije. Ljudi koji su emocionalno inteligentni motivisani su stvarima izvan spoljnih nagrada poput slave, novca, priznanja i reči hvale.

Umesto toga, oni imaju strast da ispune sopstvene unutrašnje potrebe i ciljeve. Oni traže unutrašnje nagrade, iskustvo proizilazi iz potpune usklađenosti sa nekom aktivnošću i teže vrhunskim iskustvima.

Oni koji su kompetentni u ovoj oblasti imaju tendenciju da budu orijentisani na akciju. Postavljaju ciljeve, imaju visoku potrebu za postignućima i uvek traže načine da budu bolji. Takođe imaju tendenciju da budu veoma posvećeni i dobri su u preuzimanju inicijative.

Kako poboljšati motivaciju:

– Izbegavajte prekomerno korišćenje spoljnih nagrada.
– Proslavite svoje rezultate.
– Fokusirajte se na postavljanje malih, merljivih ciljeva.
– Dajte sebi izazove da stvari budu zanimljive.
– Postavite ciljeve koji će vam pomoći da izgradite unutrašnju motivaciju.
– Sarađujte sa prijateljem ili saradnikom kako biste pronašli odgovornost.

3. Samosvest

Samosvest ili sposobnost prepoznavanja i razumevanja sopstvenih emocija je kritična veština emocionalne inteligencije. Pored toga što prepoznajete svoje emocije, to je i svest o uticaju svojih postupaka, raspoloženja i osećanja na druge ljude.

Da biste postali svesni sebe, morate biti sposobni da nadgledate sopstvene emocije, prepoznajete različite emocionalne reakcije, a zatim tačno identifikujete svaku određenu emociju. Samosvesni pojedinci takođe prepoznaju vezu između stvari koje osećaju i kako se ponašaju.

Ove osobe su takođe sposobne da prepoznaju svoje snage i ograničenja, otvorene su za nove informacije i iskustva i uče iz svojih interakcija sa drugima. Goleman sugeriše da ljudi koji poseduju samosvest imaju dobar smisao za humor, sigurni su u sebe i svoje sposobnosti i svesni su kako ih drugi ljudi doživljavaju.

Kako poboljšati samosvest:

– Zatražite konstruktivne povratne informacije
– Vodite dnevnik
– Naučite nove veštine
– Meditirajte
– Obratite pažnju na svoje misli i osećanja
– Tražite svoje strasti
– Vežbajte pažljivost
– Razmislite o svojim iskustvima
– Postavite ciljeve
– Radite na izgradnji načina razmišljanja o rastu i razvoju

4. Empatija

Empatija ili sposobnost razumevanja kako se drugi osećaju je apsolutno presudno za emocionalnu inteligenciju. Ali to uključuje više od same sposobnosti prepoznavanja emocionalnih stanja drugih.

Takođe uključuje vaše odgovore ljudima na osnovu ovih informacija. Kada osetite da se neko oseća tužno ili beznadežno, kako reagujete? Možete se ponašati prema njima s posebnom pažnjom i zabrinutošću ili se potruditi da im popravite raspoloženje.

Empatičnost vam takođe omogućava da razumete dinamiku moći koja često utiče na društvene odnose, posebno na radnom mestu. Ovo je važno za vođenje vaše interakcije sa različitim ljudima s kojima se svakodnevno susrećete.

Oni koji su kompetentni u ovoj oblasti mogu da osete ko poseduje moć u različitim odnosima. Takođe razumeju kako ove sile utiču na osećanja i ponašanje. Zbog toga mogu tačno da tumače različite situacije koje zavise od takve dinamike snage.

Kako izgraditi empatiju:

– Budite spremni da podelite svoja osećanja.
– Uključite se u svrhu kao što je projekat zajednice.
– Slušajte druge ljude.
– Razgovarajte sa novim ljudima.
– Pokušajte da se zamislite na tuđem mestu.

5. Samoregulacija

Pored toga što ste svesni svojih emocija i uticaja koji imate na druge, emocionalna inteligencija zahteva da budete u stanju da regulišete svoje emocije i upravljate njima.

To ne znači stavljati emocije na zaključavanje i skrivati svoja istinska osećanja – to jednostavno znači čekati pravo vreme i mesto da ih izrazite. Samoregulacija se sastoji u tome da na odgovarajući način izrazite svoje emocije.

Oni koji su vešti u samoregulaciji teže da budu fleksibilni i dobro se prilagođavaju promenama. Takođe su dobri u rešavanju sukoba i širenju napetih ili teških situacija.

Goleman takođe sugeriše da su oni sa snažnim veštinama samoregulacije savesni. Pažljivo razmišljaju o tome kako utiču na druge i preuzimaju odgovornost za svoje postupke.

Kako poboljšati samoregulaciju:

– Vodite računa i mislite na svoje misli i osećanja.
– Izgradite veštine tolerancije na nevolju.
– Pronađite načine za upravljanje teškim emocijama.
– Gledajte na izazove kao na mogućnosti.
– Vežbajte svoje veštine komunikacije.
– Prepoznajte da imate izbor kako ćete odgovoriti.
– Koristite kognitivno preoblikovanje za promenu obrazaca razmišljanja i emocionalnih odgovora.
– Radite na tome da prihvatite svoje emocije.

Izvor: verywellmind.com