September 28, 2021

5 strategija da se izborite sa kompulzivnim tragačem za pažnjom

Nedostatak dovoljno pažnje uzrokuje stvarnu štetu; usamljenost je tužni i tihi ubica. S druge strane, neprekidna pažnja može prouzrokovati ogromne probleme kako zahtevnoj osobi, tako i zajednici. Zahtevna osoba može postati sve zavisnija od spoljne pažnje i razviti plitko i nestabilno osećanje sebe. To obično uzrokuje anksioznost, depresiju i ogromnu nezdravu potražnju za sve više i više pažnje.

Većina neprekidnih tragača za pažnjom pati od mučne nesigurnosti i moraju dobiti svoju „dozu“ pažnje da bi osetili sličnost unutrašnjeg mira. Iako on ili ona mogu izgledati živopisno, postoji velika patnja u „želji za više“. Istinska sreća je odsustvo želje za većim i otvorenost prema svetu kako se odvija.

Najkompulzivniji tragači za pažnjom pate od obrazaca ponašanja Histrioničnog poremećaja ličnosti i zaista dovode do ludila porodicu, prijatelje, nastavnike, terapeute ili čak širu zajednicu.

Ljudi sa histrioničnim poremećajem ličnosti imaju najmanje 18 godina i pate od obrasca prekomerne emocionalnosti i ponašanja traženja pažnje. Imaju najmanje pet od sledećih simptoma:

– Neudobno im je u situacijama u kojima nisu u centru pažnje.
– Interakcija sa drugima često karakteriše neprimereno seksualno zavodljivo ili provokativno ponašanje.
– Prikazuju brzo promenljivo i plitko izražavanje emocija.
– Dosledno koriste fizički izgled da bi skrenuli pažnju na sebe.
– Imaju stil govora koji je preterano impresionistički i nedostaje mu detalja.
– Na njih lako utiču drugi ili okolnosti.
– Smatra veze intimnijim nego što zapravo jesu.

Međutim, kada se nađemo na sceni stvarnog života sa ovim ljudima i počnemo da glumimo uloge za koje se nikada nismo svesno prijavili, oduzimaju nam zdrav razum.

Ukratko, disfunkcija oko histrionika može se proširiti, užasno opterećujući porodice, crpeći grupe energije i čineći da se ljudi okrenu protiv svojih najbližih.

Šta se može uraditi?

Prvo, prihvatite da se preterano traženje pažnje ne može lako popraviti jer se nijedan obrazac navika nikada ne menja bez ogromnog napora i podrške.

Drugo, obratite pažnju na one članove porodice ili grupe koje uglavnom niko ne gleda. Moramo slušati iscrpljene, tužne i moguće uznemirene druge i pružiti saosećajnu podršku. Ljudi moraju shvatiti da su podeljeni i da su igrali uloge umesto da budu ono što zapravo jesu.

Dalje, postoji pet strategija koje mogu pomoći historioničaru da smanji svoje zahteve:

1. Normalizujte ponašanje koje traži pažnju dok modelirate odgovarajuće ponašanje.

Nemojte ga sramotiti. Pokažite tragaču za pažnjom kako da se zalaže za sebe bez preterivanja.

2. Uklonite pozitivno pojačanje za ponašanje koje traži pažnju.

Koliko god to bilo teško, ne angažujte se kada je pokrenuta drama. Pokušajte da ostanete emocionalno neutralni i obratite pažnju na svoj um kako vas ne bi uznemirili. Ako se naljutite, sklonite se iz situacije, i vratite se u ljubazniju ravnotežu. Ako je moguće, uklonite platformu za ponašanje koje traži pažnju, kao što je telefon.

3. Idite dublje.

Ako je potrebno, zatražite psihoterapeutsku pomoć jer tragač za pažnjom mora da razume svoje motive. Postavite ovakva pitanja: Umesto da pokušavate da dobijete potvrdu od drugih, šta biste mogli da učinite ili osećate? Kako ljudi dobijaju osećaj sopstvene vrednosti? Kako možemo pronaći mir u sebi? Šta pažnja znači za vas: postati živ, osećati se dostojnim, osećati se važnim?

4. Naučite kako smiriti um.

Možda biste želeli da se konsultujete sa psihoterapeutom koji koristi obuku za pažnju, kao i upravljanje besom. Pročitajte o unutrašnjem spokoju. Objasnite osobi koja traži pažnju pre nego što se naljuti da ćete joj obratiti pažnju samo kada je bes pod kontrolom.

5. Pomozite tragaču za pažnjom da se poveže i razvije svoje snage za postizanje višeg cilja.

Često tragač za pažnjom žudi samo za tim da bude popularan, poznat ili neko kome se dive. Pomozite mu da primeni identifikovane snage za viši cilj. Otkrijte šta može ispuniti osim žudnje za reflektorima.

Izvor: psychologytoday.com