September 28, 2021

6 načina kako da prevaziđete svoje beznađe

Od čega proizilazi beznađe? Pogledajmo jedan od ključnih elemenata depresije: uverenje da su stvari beznadežne. Ako mislite da su vaši problemi beznadežni, verovatno ćete odustati od pokušaja, izolovati se, postati depresivniji i promišljati stvari na svaki način.

Ovo je jedna stvar koja se može rešiti. Otkrivanje da se vaše raspoloženje može promeniti može vas podstaći da isprobate nove tehnike, strategije ili lekove. Promena dnevne rutine ili promena okoline može vam dati podsticaj koji vam je potreban za eksperimentisanje sa novim ponašanjima. A promena vašeg razmišljanja može vam otvoriti vrata za preduzimanje koraka za preokret vaše depresije.

1. Zašto mislite da su stvari beznadežne?

Zapišite svoje razloge, a zatim ih ispitajte. Na primer, zamislite da se posle raskida osećate beznadežno – mislite: „Nikada više neću biti srećan“. Ta osećanja nisu neobična nakon prekida. Ali da li ste zaista sigurni da više nikada nećete biti srećni? Koji je razlog što se nikada više ne biste osećali bolje? Možda mislite: „Sad se osećam tako jadno, ne mogu da zamislim da se osećam bolje.“ To je ono što se naziva „emocionalno rasuđivanje“ – zasnivate svoja predviđanja o svom budućem raspoloženju na tome kako se osećate trenutno. Da li je to racionalno? Ili možda mislite da ne možete da zamislite da ste srećni sa ovom osobom. Ali da li ste imali osećaj sreće pre nego što ste je upoznali? Pokušajte da osporite svoja negativna uverenja o svojim budućim raspoloženjima. Često smo loši prediktori svojih budućih emocija.

2. Zbog čega se osećate beznadežno?

Možda verujete da se vaše raspoloženje nikada neće promeniti – da ćete se uvek osećati depresivno. Ili se možete osećati beznadežno zbog pomisli da nikada nećete naći korisne veze ili zbog postizanja drugih ciljeva koji smatrate ključnim. Recimo da biste trenutno mogli da ocenite svoje beznađe na 9 od 10 – krajnje beznađe. To je užasno, sigurno, i ovo bi obeshrabrilo svakoga. Ali da vidimo da li će se taj osećaj promeniti tokom sledećeg dana ili tako nekako.

Korisno je za osobe koje pate od depresije da ocenjuju svoje pozitivne i negativne emocije svakog budnog sata u nedelji. Čak i većina „beznadežnih“ ljudi shvata da se njihova raspoloženja menjaju u zavisnosti od doba dana, onoga što rade, s kim su i o čemu razmišljaju. Ako se raspoloženja promene tokom dana, onda je možda moguće da dođe do još promena. Držite otvoren um o promenama.

3. Shvatite da za vašu sreću nije potrebna nijedna određena osoba ili iskustvo

Ponekad se osećamo beznadežno jer imamo vid u tunelu. Fokusiramo se na jednu osobu, jedno iskustvo, jedan cilj za koji mislimo da je ključan. Na primer, prolazite kroz prekid i mislite da je ova osoba bila od ključne važnosti za vašu sreću – iako ste srećna iskustva imali pre nego što ste je upoznali. Ili mislite da ste zato što ste izgubili posao beznadežni – iako taj posao ne može biti presudan za sreću, jer niko drugi nije imao taj posao i nisu se osećali beznadežno. Ovo prekomerno fokusiranje i nefleksibilnost mogu dodati depresiji. Navedite sve razloge zašto ovaj jedan cilj nije bitan, a zatim pređite na druge ciljeve koji su vam nadohvat ruke.

Imajte na umu da je za prevazilaženje depresije i beznađa potrebno vreme. To je kao izgradnja nove veštine, novog načina razmišljanja i ponašanja.

4. Zapitajte se da li ste se ranije osećali beznadežno. Da li su se stvari promenile?

Svi mi ponekad osećamo beznađe. Prođete kroz traumatično iskustvo, izgubite posao, osećate se razočarano prijateljem, neko koga volite više nije tu – ovi događaji će kod mnogih od nas izazvati malodušnost. Ako ste svesni da ste mnogo puta u životu imali osećaj beznađa, onda ćete se setiti da svaki put konačno shvatite da će se ta osećanja promeniti. U stvari, svaka naša emocija je privremena – čak i ako se čini trajnom. Ako su se vaši prošli osećaji beznađa promenili, onda se možete zapitati da li je moguće da se vaša trenutna osećanja promene.

5. Borite se protiv svog beznađa

Naša verovanja i raspoloženja često postaju samoispunjavajuća proročanstva. Ako se osećate beznadežno, izolovaćete se, postati pasivni i promišljati. Ali postupanje suprotno od vašeg osećaja često je dobar način da se slome lanci beznađa. Da se ​​ne osećate beznadežno, šta biste preduzeli? Možda biste vežbali, kontaktirali prijatelja, poćeli novi zadatak, sa nekim napravili planove, prošetali. „Ponašati se kao da“ je često prvi korak ka budućnosti u kojoj ima nade za nešto bolje.

6. Koji ciljevi nisu beznadežni u vašem životu?

Možda postoje mnogi drugi ciljevi – glavni i sporedni – zbog kojih se ne osećate beznadežno. Usredsredite se na njih umesto na one za koje smatrate da se ne možete nadati da ćete ih postići. Kada se zbog nečega osećamo beznadežno, usredsredimo se na to jedno. Na primer, recimo da se osećate usamljeno i da mislite da ćete se uvek osećati usamljeno. Postoje li druga specifična ponašanja ili ciljevi kod kojih niste beznadežni? Razmislite o ponašanju nad kojim imate određenu kontrolu – kontaktirajte ljude koje poznajete, čitajte, slušajte muziku, vežbajte, učite nešto novo, meditirajte, pomozite nekome drugom, time pokazujući dobrotu prema sebi.

Beznađe izgleda kao globalni i nejasan koncept – ali suzite ga na jednu stvar zbog koje se osećate beznadežno, a zatim se okrećite prema stvarima nad kojima imate određenu kontrolu. Kako se okrećete ciljevima nad kojima imate kontrolu, vaše beznađe za taj trenutak počinje da bledi.

Izvor: psychologytoday.com