September 28, 2021

7 načina da se izborite sa gubitkom voljene osobe kao visoko osetljivi introvert

Istina je nepromenljiva – nikada nećemo u potpunosti prebroditi gubitak voljene osobe koja je preminula. Umesto toga, nastavljamo dalje sa bolom i prazninom koja ostaje nakon nje, dok takođe pokušavamo da se izlečimo i držimo glavu iznad vode.

Suvišno je reći da smo nakon gubitka voljene osobe očajnički osetljivi i tražimo signale kojih možda uopšte nema. A ako ste visoko osetljiv introvert, čini se da su osećanja intenzivnija i pojačana, jer stvari osećate dublje od nesenzibilnih ljudi.

Introverti mogu tugovati drugačije od ekstroverta

Neka istraživanja su otkrila da, da, to može biti slučaj, jer introverti energiju dobijaju samoćom. I dok ekstrovertni mogu imati koristi od učešća u ličnoj grupi za podršku oporavljanja od tuge, na primer, introverti bi umesto toga više voleli da tuguju privatno.

Ako ste i vi visoko osetljivi introvert, ovo su neke stvari koje vam mogu pomoći da se izborite sa gubitkom svog prijatelja, voljene osobe, člana porodice…

1. Razgovarajte sa profesionalcem, poput psihologa

Jedna osobina koju dele vrlo osetljivi tipovi ljudi je osećaj tuđih emocija kao da su njihove, osećaju ih lično. Tako da, dok tuguju, mogu postati zabrinuti zbog toga što drugima predstavljaju teret. Može se desiti da na početku skoro osete krivicu razgovarajući sa prijateljima i porodicom; oni ne žele da bilo ko upija njihovu bol i da pate sa njima.

Naravno da će uvek biti uz njih, ali mnogim introvertima je najbolje da razgovaraju i sa profesionalcem. Pokazalo se da neutralan položaj terapeuta može da osveži i ublaži, posebno kada se javi osećaj krivice.

2. Prihvatite da će vaš svet biti zauvek promenjen, ali vi imate kontrolu nad tim kako živeti sada

Kao hronični mislioci, gubitak osobe može promeniti ceo njihov pogled na svet.

Savet je da prestanete da se toliko brinete zbog svega i da svi treba više da žive u sadašnjem trenutku. Držeći se ovih reči, možete sebi olakšati osećaj kontrole i malo pustiti sadašnjost da radi svoje. Introverti više vole uži krug nekolicine prijatelja naspram mnogih slučajnih poznanika, pa im zato bilo koji gubitak može srušiti svet.
Pokušajte da preispitate svoje vrednosti. Kao što jedna knjiga kaže: „Čin odabira vaših vrednosti i življenja po njima čini vas sjajnim, a ne bilo kakav ishod ili dostignuće“.

3. Zapišite svoja osećanja – pokušajte da napišete pismo osobi koju ste izgubili

Istraživanja pokazuju da je pisanje jedna od najterapijskijih stvari koje možete raditi tokom tugovanja – može vam pomoći da obradite svoja osećanja i negativne misli.

Posle smrti voljene osobe često pomislimo: „Voleo bih da sam mogao da kažem to i to“, pa je zato zapisanje svih stvari koje su ostale neizrečene, a i ono što bistte voleli da ste rekli dok je osoba još bila živa, vrlo olakšavajuće.

4. Dozvolite sebi da osetite šta god osećate, kad god to osećate

Ne postoje pravila za tugovanje; to je krajnje individualan proces. Možda ćete se jednog trenutka naljutiti zbog gubitka, a drugi put smiriti.

Na čudan način, shvatanje da to nećete u potpunosti preboleti može biti olakšanje, jer ćete to početi sagledavati iz sasvim nove perspektive: Naučićete da živite sa gubitkom umesto da idete dalje i pokušavate da zaboravite o tome.

Najmoćnije shvatanje je uvežbavanje zahvalnosti i razvijanje rituala zapisivanja svih stvari na kojima smo zahvalni svakog dana ili svake druge nedelje.

5. Zapamtite: za tugovanje je potrebno vreme; nema vremenske linije

Kretanje napred započinje aktivnom željom da se to učini. Ali, tu je rečeno, tugovanje zahteva vreme, a vi biste trebali da odlučite da aktivno krenete dalje kada budete spremni.

Vežbanje pažljivosti i uvažavanje onoga što sada imate, umesto da se previše izgubite u tuzi, takođe je od velike pomoći. Utehu možete pronaći i u svojim starim hobijima, poput crtanja, pisanja, sporta…

Kao izuzetno osetljiv introvert, sreća je osećati sve tako duboko, ali dobro su vam poznati i njegovi nedostaci ako ste među njima. Najmanja stvar može da vrati sećanja na osobu koju ste izgubili, od čuvanja određene slike do kutije poklona koji ste dobili.

Morate dati prednost negovanju sebe trenutno – što znači da je vreme presudno, i imate prava da tugujete na koji god način osećate.

6. Vežbajte. Čak i šetnja parkom može vam pomoći da se osećate mirnije

Ako niste baš sportski tip ili izbegavate teretane zbog gužve, šetnja omiljenim parkom je idealna za vas. Kao i drugi visoko osetljivi ljudi, okruženje prirodom vas čini srećnim i pomaže da se ponovo povežete sa svojim osećanjima.

Osim toga, vežbanje je takođe dobro za nas, od povećanja raspoloženja do boljeg spavanja noću.

Takođe, ako ste duboko povezani sa muzikom, možete napraviti svoju listu pesama (pesme koje vas podsećaju na voljenu osobu ili ih volite jednostavno). Iako ponekad nateraju da zaplačete, pune vas ponovnom energijom.

7. Iskoristite svoju prirodnu empatiju i idealizam volontirajući ili pomažući drugima

Vrlo osetljivi introverti prirodno su empatični i idealistični.

Volontiranje i biti tu za druge pomažu. U drugom slučaju, ovo može biti i razgovor sa članovima porodice i prijateljima. Kao empat, sigurno ste svesni svojih sposobnosti koje uključuju slušanje i osećaj saosećanja sa drugima.

Šta god da odlučite, volontiranje je dokazano korisno, od povećanja vašeg mentalnog i fizičkog blagostanja do smanjenja depresije.