8 saveta kako da pomognete voljenoj osobi koja pati od depresije

Ako ste u vezi sa nekim ko ima depresiju, verovatno se borite sa mešavinom emocija i mnoštvom pitanja. Kako je zaista osećati se depresivno? Šta možete učiniti da im pomognete u teškim vremenima? Kako će njihovi simptomi i lečenje uticati na vašu vezu?

Iako je iskustvo svake osobe sa depresijom jedinstveno, evo nekoliko stvari koje možete učiniti da pomognete svojoj voljenoj osobi i sebi.

1. Ne shvatajte to lično

Depresija može naterati ljude da se ponašaju na način na koji se inače ne bi ponašali kada se osećaju dobro. Mogu postati ljuti, razdražljivi ili povučeni. Možda nisu zainteresovani da izlaze sa vama ili rade stvari kao nekada. Vaš supružnik ili neko drugi može izgubiti interesovanje za intimu takođe.

Ove stvari nisu lične i ne znače da vašem partneru više nije stalo do vas. Oni su simptomi bolesti koja zahteva lečenje.

2. Pokažite svoju ljubav

Depresija može učiniti da se osoba oseća kao teret i nedostojna ljubavi i podrške. Proaktivno se suprotstavite tim mislima govoreći i pokazujući svom partneru da ih volite. Dajte im do znanja da razumete da depresija utiče na njihove misli, osećanja i ponašanje i da ih (još uvek) volite. Uverite ih da ste tu da ih podržite na njihovom putu da se osećaju bolje.

3. Odvojite činjenice od fikcije

Postoji mnogo mitova o depresiji. Na primer, depresija nije samo rezultat lenjosti ili slabosti. Bol vašeg partnera možda “nije samo u njegovoj glavi”. Za depresiju nije potreban razlog. Ako niste upoznati sa depresijom, izazovite unapred stvorene misli, ideje i stigmu tako što ćete se obrazovati.

Posebno je važno potvrditi osećanja i iskustvo partnera o ovoj vrlo stvarnoj i biološki zasnovanoj bolesti, i, kao i svaka druga bolest, može se lečiti. Važno je očuvati okruženje svoje voljene osobe zdravim i shvatiti je ozbiljno ako se voljena osoba oseća gore nego inače.

4. Budite tu za njih

Jedna od najvažnijih stvari koju možete učiniti za nekoga ko je depresivan je jednostavno biti uz njega i verbalizovati vašu podršku. Držite ih blizu ili samo slušajte dok dele svoja osećanja.

Ponudite im da im pomognete oko zakazivanja sastanaka ili obavljanja nekih svakodnevnih poslova koje teško rade. Dajte im do znanja da ste tu za njih na bilo koji način koji im je potreban dok se ne oporave.

5. Dajte im nadu

Dajte im nadu podsećajući ih na razloge da nastave da žive, ma kakvi oni bili. Možda su im potrebna njihova deca, voljeni ljubimac ili njihova vera. Ovi razlozi, koji će biti jedinstveni za pojedinca, mogu im pomoći da izdrže malo duže dok bol ne nestane.

6. Obrazujte se

Odličan način da podržite voljenu osobu je da naučite sve što trebate znati o depresiji, uključujući njene uzroke, simptome i tretmane. Pitajte lekara vašeg partnera za neke izvore koji pružaju činjenice o depresiji ili sami brzo pretražite na Internetu. Takođe se možete edukovati u grupama za podršku ili razgovarati sa ljudima koji takođe prolaze kroz težak period i u depresiji su.

Najbitnije od svega je da budete pripremljeni i da znate uzroke, kako biste na najbolji način mogli biti tu za svoju voljenu osobu. Trebate joj i tada (možda najviše).

7. Zatražite podršku

Kada je neko do koga vam je stalo depresivan, u redu je da se osećate frustrirano, ljuto i uznemireno. Veoma je važno, međutim, da ne dozvolite da se ova osećanja gnoje i rastu.

Terapeuti, savetnici i grupe za podršku nisu samo za osobe sa depresijom. Traženje stručne pomoći za sebe može vam pomoći da osetite podršku, izbacite frustracije i postanete svesniji sopstvenih emocionalnih potreba.

Terapija takođe može dati odgovore na sva vaša pitanja o suočavanju sa depresijom voljene osobe. Čak i ako ne krenete putem profesionalnog mentalnog zdravlja, važno je da se oslonite na svoju mrežu podrške u ovom teškom trenutku.

8. Ne zaboravite da se brinete i o sebi

Suočavanje sa depresijom druge osobe može biti veoma stresno. U redu je da odvojite malo vremena za sebe. Briga o sebi nije sebična. U stvari, i vama i voljenoj osobi će biti bolje ako izdvojite vreme da zaštitite svoj um, telo i duh navikama poput: hranite se zdravo, vežbajte, naspavajte se, bavite se hobijima i aktivnostima u kojima uživate …

Briga o sebi može značiti i znati kada je vreme za rastanak. Svakako, ovu odluku treba pažljivo doneti (i idealno je razmotriti sa stručnjakom za mentalno zdravlje), ali možda ćete morati da odete ako ste vi ili vaše dete ugroženi emocionalno ili postoji pretnja za fizičko blagostanje ili bezbednost.