September 28, 2021

Bes: Karakteristike, uzroci i komplikacije

Svako s vremena na vreme oseti bes. To je sasvim normalan odgovor na frustrirajuće ili teške situacije. Bes postaje problem samo kada se preterano prikazuje i počne da utiče na vaše svakodnevno funkcionisanje i način na koji se odnosite prema ljudima. Intenzitet besa može da varira, od blagog nerviranja do ogromnog besa.

Naučiti se nositi sa svojim besom je veština koju možete naučiti. Takođe može potrajati neko vreme da to naučite, pa nemojte se brinuti kad se nađete kako prelazite u stare navike kada ste ljuti. Prođite kroz mehanizme za suočavanje koji su vam pomogli i pokušajte ponovo.

Važno je imati na umu da je bes pravilno izražen, zdrava emocija. Takođe može biti korisno u opasnim situacijama, jer emocija pokreće našu reakciju na borbu. U nekim slučajevima ovo može biti korisno za izlazak iz opasne situacije.

Karakteristike

Kada smo ljuti, naše telo prolazi kroz određene biološke i fiziološke promene. Primeri bioloških promena kroz koje vaše telo može proći uključuju:

– Povećani nivoi energije
– Povišen krvni pritisak
– Povećanje telesne temperature
– Povećana napetost mišića

Bes ne izgleda jednako kod svih i svi ga izražavamo na različite načine. Uključuju se neke spoljne karakteristike koje biste mogli primetiti kada ste besni.

– Povišen glas
– Stisnute pesnice
– Mrštenje
– Stisnuta vilica
– Fizička drhtavica
– Ubrzani otkucaji srca
– Prekomerno znojenje
– Prekomerno koračanje

Komplikacije

Bes je sasvim normalna i tipično zdrava emocija. Međutim, to može štetiti vašem emocionalnom i fizičkom zdravlju kada izgubite kontrolu nad njim. Kada ste ljuti, vaše telo prolazi kroz neke fiziološke i biološke promene.

Puls vam se ubrzava, a krvni pritisak skoči. Vaše telo takođe oslobađa hormone poput adrenalina i noradrenalina. Često provođenje tela kroz ove promene, višestrukim besom, može dovesti do zdravstvenih stanja i komplikacija.

Identifikovanje besa

Bes ne izgleda jednako kod svih jer ga svi različito izražavamo. Za neke ljude vrištanje može biti izlaz za njihov bes, dok ih drugi mogu izraziti fizičkim udarcem u predmet ili čak u drugu osobu.

Bes je normalna ljudska emocija, ali važno je pronaći zdrave načine da to izrazimo kako ne bismo otuđili ljude oko sebe. Zdravo izražavanje besa takođe je važno za vaše mentalno zdravlje.

Uzroci

Bes mogu izazvati spoljni ili unutrašnji uticaji. Osoba ili događaj mogu vas naljutiti. Možete biti ljuti jer je neko ispred vas presekao red za banku. Mogli biste da se osećate besno kada ste emocionalno povređeni, ugroženi, boli ili u sukobu.

Ponekad bes koristimo da bismo zamenili druge emocije sa kojima se radije ne bismo suočili, poput emocionalnog bola, straha, usamljenosti ili gubitka. U tim slučajevima bes postaje sekundarna emocija. Bes bi mogao biti reakcija na fizički bol, odgovor na osećaj straha, da biste se zaštitili od opaženog napada ili kao odgovor na frustrirajuću situaciju.

Ljutnju često izaziva okidač koji bi mogao biti ili racionalan ili iracionalan. Neki od najčešćih pokretača koji izazivaju bes uključuju:

– Suočavanje sa gubitkom voljene osobe
– Gubitak posla
– Prolazak kroz raskid
– Neuspeh u poslu ili zadatku
– Umor
– Udes ili stanje koje uzrokuje fizičke promene u vašem telu

Bes takođe može biti simptom ili odgovor na zdravstveno stanje. Bes može biti simptom depresije, zloupotrebe supstanci, ili bipolarnog poremećaja.

Vrste besa

1. Pasivno-agresivna ljutnja

Ovde osoba pokušava da potisne svoj bes da bi izbegla da se nosi sa njom, ali obično završava izražavanjem na nezdrav i potkopavajući način.

2. Asertivni bes

Ovo može biti zdrava opcija za izražavanje besa. Uključuje kontrolisano bavljenje besom, koristeći svoje reči kako biste mirno objasnili i pokušali da difuzirate situaciju. Ovde se bes izražava na ne preteći način.

3. Otvoreno agresivni bes

Ova vrsta besa može biti praćena fizičkom ili verbalnom agresijom, poput vrištanja ili udaranja. Cilj ove vrste besa je obično da povredi osobu na koju je bes usmeren emocionalno ili fizički.

Bes se takođe može izraziti na jedan od dva načina: verbalno ili neverbalno.

Verbalno: Kada osoba verbalno izrazi svoj bes, verovatno ćete je videti kako podiže glas. Mogli bi postati uvredljivi i reći nešto povredljivo ako je njihov bes usmeren na drugu osobu.

Neverbalno: Primetićete neke male fizičke promene kod osobe koja neverbalno izražava svoj bes. Mogli bi se namrštiti ili namrgoditi i stegnuti vilice i pesnicu. Takođe bi se mogli obrušiti na drugu osobu ili predmet, ponekad nanoseći fizičku štetu toj osobi ili predmetu, a u nekim slučajevima čak i nanoseći sebi štetu.

Dva načina na koja ljudi izražavaju svoj bes ne isključuju se i moguće je videti osobu koja izražava bes na oba načina.

Lečenje

Bes je normalna emocija koju svi osećamo i za većinu ljudi je moguće pronaći načine da je izraze na zdrav način. Međutim, nekim ljudima je potrebno lečenje. Najčešći način lečenja prekomernog besa je terapija.

Za većinu ljudi je lako prepoznati pokretače i osećanja iza njihovog besa. Ali neki ljudi iznenada i intenzivno doživljavaju bes, ne mogavši ga obuzdati ili prepoznati pokretače koji stoje iza njega.

Pronalaženje načina da se nosite sa besom je veoma važno. Kada dozvolimo da gnev preuzme kontrolu nad našim životom, to može uticati na sve što radimo. To može oštetiti odnose sa našim voljenima i izazvati probleme na našem radnom mestu.

Nekoliko mehanizama za suočavanje koji vam mogu pomoći:

Utvrdite uzrok

Prvi korak u suočavanju sa besom je identifikacija osnovnog uzroka vaše besa. To bi mogla biti druga emocija – možda straha ili usamljenosti. To može biti svađa koju ste imali ili neprijatna misao koja vam je pala na pamet.

Meditacija

Meditacija je vrlo korisna u pomaganju u kontroli ljudskih osećanja. Možete početi sa jednostavnim tehnikama meditacije poput vežbi dubokog disanja. Kad se suočite sa situacijom koja vas naljuti, odvojite sekundu pre nego što reagujete. Možete nekoliko puta duboko udahnuti da biste se smirili ili pokušali da računate dok ne osetite da ste postali mirniji.

Vežbajte

Vežbanje nije sjajno samo za vaše fizičko zdravlje, već je korisno i za vaše mentalno zdravlje. To je takođe način da kanališete emocije poput besa na koristan i produktivan način. Brzo trčanje ili plivanje kada ste ljuti moglo bi vam ublažiti emocije.

Ispustite iz sebe bes

Ne gomilajte svoj bes. Izražavajući svoj bes kada osećate da je to najzdraviji način da to prebrodite. Nagomilavanje emocija najverovatnije će prouzrokovati iznenadni i intenzivni izliv kada to najmanje očekujete.

Izbegavajte okidače

Ako se brzo naljutite, korisno je pokušati da ih identifikujete i izbegnete. Ako vas često pokreću emocije tokom razgovora sa određenom osobom ili o određenoj temi, izbegavajte tu temu dok ne naučite kako da imate bolju kontrolu nad svojim besom.