Šta je to INTUITIVNA ISHRANA i kome je namenjena?

Ponovo dolazi ono doba godine kada se razmišlja o dijetama i pripremama za leto. A šta kada bismo znali da mršavimo samo slušajući svoje telo i bez rigoroznih režima? Ukratko, to se naziva intuitivna ishrana.
U suštini, ovaj režim podrazumeva vraćanje tela na način na koji smo prirodno rođeni da jedemo.

Kada smo bili mali, jeli smo kada smo bili gladni i stali kada smo siti, nešto što smo urođeno osećali slušajući signale našeg tela. Nismo bili naučeni da merimo porcije, pratimo odnos namirnica ili brojimo kalorije, i nismo obraćali pažnju na bilo kakve spoljne sile koje bi nam govorile šta treba ili ne treba da radimo da bismo bili zdravi. Potreba da se jede ili prestane da jede, bila je potpuno intuitivna.

Kao pristup bez dijete, ona uključuje zadovoljavanje fizičkih i psiholoških potreba, jer je mentalno zdravlje podjednako važno i samo vi znate šta vam je potrebno u bilo kom trenutku. Vi ste jedini stručnjak za svoje telo i to je jedino pravilo kojeg se pridržavate.

Kome je namenjena intuitivna ishrana?

Svakome. Ne postoje nikakvi kvalifikacioni faktori ili preduslovi koje treba ispuniti da bi se uklopili u intuitivno jedenje. Ne morate da imate problem sa gojaznošću ili raznim poremećajima u ishrani. Međutim, ako patite od dijagnostikovanog poremećaja u ishrani, rad sa dijetetičarom za poremećaje u ishrani koji je takođe obučen za intuitivnu ishranu može biti od velike pomoći. Ako imate alergije na hranu, ograničenja u ishrani ili medicinska stanja, oni se mogu poštovati i držati u okviru ovakvog režima.

Osnovni principi intuitivne ishrane

Postoji 10 osnovnih principa intuitivne ishrane. Predstavićemo vam svaki od njih.

#1 Odbacite ideju dijete

Dijeta, težnja za gubitkom kilograma i ideja da je bolje biti mršav su ukorenjeni u nama od malih nogu. Koliko ste dijeta probali? Da li su radile? Koliko dugo? Da li ste se zbog toga osećali srećnije, spolja i iznutra? Koliko dugo su ta osećanja trajala? Problem su dijete, a ne vi. Radite na odbacivanju ideje da je dijeta rešenje. Prestanite da pratite naloge na društvenim mrežama koji promovišu dijete, gubitak težine ili kulturu ishrane. Okružite se pozitivnim porukama koje uključuju brigu o hrani i telu.

#2 Poštujte glad

U kulturi ishrane, biti gladan je za pohvalu. Ali, to je neprirodan način za svakog čoveka – glad je biološki proces i potrebna nam je hrana da bismo preživeli. Što se duže ograničavate, postajete gladniji. Naša tela ne vole da budu gladna, i na kraju će se aktivirati naš primarni instinkt za preživljavanjem, što će dovesti do povećane šanse da prejedamo. Da biste postali intuitivniji oko hrane, morate poštovati svoju glad i sve njene nijanse. Radite na učenju znakova gladi u vašem telu i nahranite ga onim što mu je potrebno.

#3 Pomirite se sa hranom

Što više sebi govorite da ne možete da jedete određenu hranu, to ćete intenzivnije poželeti da je uzmete. Istraživanja pokazuju da centri zadovoljstva u našem mozgu zapravo više svetle kada im se uvede hrana koja je bila zabranjena. Žudnja će se povećavati sve dok ne dostigne vrhunac, a vi ćete se naći u situaciji da pojedete celu tortu, a možda i više. Naučite da sebi date bezuslovnu dozvolu da jedete. Ako su vam liebherr kombinovani frižideri puni sladoleda, navalite na njega, jer tako nestaje razmišljanje o lišavanju, a sa njim i intenzivna žudnja i prejedanje.

#4 Recite NE kritičarima

Nutricionisti vole da označavaju hranu kao dobru ili lošu, što nas navodi da verujemo da smo dobri ili loši u zavisnosti od toga šta jedemo. Četvrti princip intuitivne ishrane podstiče vas da kažete NE svim nerazumnim pravilima. Recite NE kritičarima hrane koji govore da je hrana koju jedete loša i da treba da osećate krivicu ili stid što je jedete.

#5 Otkrijte izvor zadovoljstva

Hrana je više od goriva. Da biste se osećali istinski siti, takođe morate da se osećate zadovoljno. Ovo se može dogoditi samo kada dozvolite sebi da jedete ono što zaista želite. Setite se vremena kada ste želeli testeninu u italijanskom restoranu, ali ste naručili ribu. Možda ste bili siti, ali jeste li bili zadovoljni? Verovatno ne, jer to nije bilo ono za čim je žudelo vaše telo ili um.

#6 Poštujte sitost

Kao što treba da poštujete svoju glad, morate poštovati i sitost. Obratite pažnju dok jedete bilo koji obrok ili užinu i zapitajte se kako se osećate. Jeste li još gladni? Da li vam je stomak pun? Učenje znakova gladi i sitosti je proces, biće potrebno vreme da se prilagodite svom telu na ovom nivou. Samo na ovaj način uspećete da sačuvate zdravlje vašeg digestivnog trakta, koje je jako važno za vaše opšte zdravlje.

#7 S ljubaznošću se odnosite prema emocijama

Prvo, važno je prepoznati da je emocionalno prejedanje normalan odgovor na suočavanje sa problemom. Takođe je važno razviti alate borbe sa emocijama, tako da hrana bude samo jedno od mnogih rešenja. Takođe, možete doživeti mnogo teških emocija u vezi sa hranom, ali možete početi da radite sa tim emocijama tako što ćete ih posmatrati ljubazno i saosećajno.

#8 Poštujte svoje telo

Svako ljudsko telo je drugačije, pa čak i da smo svi jeli i vežbali na isti način, ona bi I dalje bila drugačija. Sva tela zaslužuju jednako poštovanje i dostojanstvo, a ne kritiku i prezir. Ne morate da volite svoje telo, ali ga treba poštovati, brinuti o njemu i postupati prema njemu sa puno ljubavi.

#9 Osećaj kretanja

Kretanje je korisno za naše fizičko i mentalno zdravlje, ali prekomerno vežbanje može biti prilično opasno. Prebacite fokus sa sagorevanja kalorija na osećaj kretanja. Izaberite vežbe u kojima se osećate dobro, srećno, energično, pozitivno ili čak opušteno (poput laganog istezanja). Ako vam nešto ne prija, nemojte to raditi!

#10 Poštujte svoje zdravlje

Jedna od zabluda o intuitivnoj ishrani je da ćete jednostavno jesti šta god želite, kad god to želite. Deseto pravilo podrazumeva donošenje odluka koje će unaprediti zdravlje i poštovanje onoga što će učiniti da se osećate najbolje moguće, mentalno i fizički. Svakodnevno unošenje voća i povrća je korisno, ali ako ih ne jedete u jednom obroku, ili u jednom danu, pa čak ni u nedelji, neće vam narušiti zdravlje. Sa ovim principom, imate fleksibilan pristup ishrani, onaj koji naglašava ravnotežu i raznolikost. Ishrana se ne odnosi na stroga pravila ili brojeve.
Nijedna promena nije laka, pa ni ova, ali kada radite na svom mentalnom zdravlju i odnosu prema hrani, fizički izgled će doći samo kao bonus. Srećno!

Piše: Srbijanka Stanković